Le don comme culture organisationnelle - Nantes Université Access content directly
Journal Articles Revue Française de Gestion Year : 2019

Le don comme culture organisationnelle

Abstract

In order to study managerial practices influenced by religious beliefs, we focus here in businesses belonging to a Catholic-inspired network claiming to be characterised by a “culture of giving” that we analyse from the perspective of organizational culture. Through the practices implemented and what employees perceive in seven companies in seven countries, we highlight how giving is both a principle and an end in itself and how it influences their management style. The key variable here is the anthropology common to these companies. In this way, we show how the relationship between religion and management is a relationship of mutual fertilization.
En vue d’étudier les pratiques managériales influencées par des convictions religieuses, l’auteur 1 s’intéresse à des entreprises appartenant à un réseau d’inspiration catholique se réclamant d’une « culture du don », qu’il analyse sous l’angle de la culture organisationnelle. En s’appuyant sur les pratiques mises en œuvre et ce que les salariés en perçoivent dans sept entreprises de sept pays, il met en évidence la manière dont le don, principe et finalité de ces organisations, influence leur mode de management. La variable clé qui apparaît ici est une anthropologie commune à ces entreprises. L’auteur souligne ainsi comment la relation entre religion et management est une relation de réciprocité féconde.
Not file

Dates and versions

hal-03780679 , version 1 (19-09-2022)

Identifiers

Cite

Anouk Grevin. Le don comme culture organisationnelle. Revue Française de Gestion, 2019, 45 (281), pp.123-147. ⟨10.3166/rfg.2019.00335⟩. ⟨hal-03780679⟩
9 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More